Just do what we love wisely to be excellent !
Saturday 29 June 2013 • 11:37 pm • 0 comments

\\Assalamualaikum w.b.t

*Di atas , hanya hiasan . Dan pastinya mempunyai makna yang tersirat . Chill darl ;D Okay , hari ini tak mau cerita tentang berkasih sayang ataupun yang sedih sedih belaka . Harini , kita cerita and share pasal hari exam yang bakal tiba . Ada yang bangakng ? Ehh , jangan bangkang dulu . Kadangkala ini tanggungjawab kita untuk menyedarkan rakan rakan kita daripada terus enak melayan mimpi lena . Sedarkan mereka ! Biasa lahh , mesti ada yang bercinta , sifat malas nya makin membuak buak . Lagi nak exam , benda benda karut ini makin menjadi jadi . It's normal , it's happen to almost all of us . Tapi , satu pesanan . Kita haruslah menjadi bijak . Nak study , tak semestinya mengadap buku manjang . Study ada banyak bentuk yang boleh kita praktikkan . Dalam bentuk pendengaran , melihat , dan meniru . Ceittt ! Meniru bukan yang ituu Wa maksudkan laa , bukan yang masa exam tuu . Tidak , tidak sama sekali .  

Okay , yang first . Melalui pendengaran . Time cikgu mengajar , dengar betul betul . Dengan cara ini , besar kemungkinan kita akan terngiang ngiang tentang apa yang cikgu kata . Bagi Wa macam tulaa , tak tahu laa korang . Terutamanya untuk subjek yang cikgu dia , suaranya kuat dan jelas . Cara ni inshaa Allah berkesan . Tapi ofcoure laa , bukan 100% semuanya masuk . Kan ada peratus mendengar , berapa peratus . Melihat berapa peratus . Ada peratusan diaa . Ce cari dekat google . Kalau nak masuk 100% apa yang diajar , mestilah melalui semua deria kann . Melihat , mendengar , meniru . Tetapi , tidak menghidu . Macam mana nak buat untuk study dengan cara menghidu ? Memang tak kena laa kan .

Second , melihat . Ehh , awak . Masa tengok tv pon boleh belajar tauu . Jangan la tengok tv tu , kosongg je . Otak melayang kemana . Bagi subjek English aspecially . Sebab Wa jarang dapat A untuk English , kalau dapat pon , A cukup makan je . Korang nak tengok drama melayu jenis ape ke , tak kesah . Selalu nya cerita melayu ada subtitle english kan . And sama lah jugak drama english . Dari situ , kita dapat belajar sebutan dia , ejaan dia and grammar dia jugak . Walaupun kadang kadang dia guna bahasa pasar , and kita tak tahu betul ketak , tak ape . Dari situ kita dapat belajar dari kesalahan . Dari kesalah lah kita dapat belajar daripada kesalah itu dan pastikan kita tak ulanginya lagi . Heyy , korang tahu takk . Wa ni seorang yang malas buat latihan , aspecially buku latihan english nie . Untuk tahun nie punya buku latihan , Wa tak sentuh pon . Sangat teruk kan ? Tapi , kalau dah tahu yang diri tu malas dari segi itu , rajinkanlah balajar dari segi yang lain . Muhasabah diri lah kann . Dah tahu tak suka , buat cara yang kita suka tapi dengan cara yang bijak . Okayy ?

Meniru . Okay , meniru memang mudah . Rasa rasa semua boleh buat . Tapi ingat ! Jangan sesekali meniru SEMASA exam . Langsung tak memberi kebaikan . Tima exam adalah masa untuk kita uji setakat mana yang telah kita usaha . Korang nak tiru , masa buat latihan . Tiru lah semuanya . Tapi kalau dah tiru tu , kenalah rajin study balik yee . Takkan nak meniru je manjang kan ? Kalau taknak macam tu , kena lah usaha . Jangan tiru , tapi buat latihan ikut keupayaan sedaya upaya yang kita mampu . Kalau ada salah , haaa dari situ kita akan banyak belajar daripada kita terus meniru . Yetakk ? 

Update harini , bukan lah Wa nak tunjuk pandai ke ape . Wa cuma dapat 5A3B dengan jumlah markah 669 jeponn  . Tapi , ada peningkatan dari ujian dulu bila Wa praktikkan apa yang Wa update harini . Serious , alhamdulillah . Wa dapat no. 7 dalam kelas and dalam batch no. 22 . Wuwuuuuu , sedih sedihh . Okay takpe , kita sama sama usaha ye rakan rakan mangsa peperiksaan . We make this Malaysia , kebaboooomm ! with our gempak result . Inshaa Allah ^^


OLDNEW
This owner ♥
Thank for coming


Welcome


Hai , Najwa is here . But you can call me Wa , it is okay . Leave me a nice speak at my cbox ^^ Feel free to navigate around here :)Thanks yaa ^^
Mood : Try to make my own day everyday ^.^
Status :Love me , love them , love you ♥

ChitChatting here ♥
Leave your footprint here



Awesome people ♥
Thanks for following me

Credits ♥
A big clap for them

Basecode:Masterly Elmo
Template:Izyanyancinnamon
Other help:B L O G S K I N
Best View:Google Mozilla
Owner blog: Najwa Damieya

Please let me know if i'm using yours without permission . Thank you .